MOTIVASI HARI INI : 5 SIKAP POSITIF UNTUK BERJAYA

Friday, August 10, 2018

Bangun pagi, gosok gigi dan mulakan tugas harian dengan sempurna. Kadang-kadang ada juga suara jahat yang menyeru supaya jangan buat baik. Jangan solat subuh. Jangan pergi kerja. Duduk je di rumah. Rehat-rehatkan badan dan otak. Hahaha memang selalu sangat perkara jahat itu bermain di kepala.

Kita ni kalau nak buat benda baik memang rasa susah sangat. Payah bebenor nak konsisten dan terus buat baik. Kalau buat benda yang tak elok tu mudah je. Macam tu lah hidup ni. Kalau diri sendiri pun tak boleh nak kontrol apa yang kepala kita fikir memang mudahlah gagal hidup kita ni.

Macam mana kita nak kontrol diri dan minda kita ? Mudah je bersihkan fikiran dengan apa benda yang semak-semak di kepala. Tarik nafas dalam-dalam dan hembus dengan perlahan. Ulang sehingga betul-betul tenang. Kepala serabut memang tak boleh nak bertenang tapi kalau kita bijak mengawal, inshaAllah semuanya akan baik-baik saja.


Orang yang bijak mengawal perasaan dan hawa nafsu sendiri adalah orang yang berjaya. Bila dia yang kontrol emosi dia maknanya dia berjaya kontrol hidup dia.

5 SIKAP POSITIF UNTUK BERJAYA


1. Prinsip PMA (Positive Mental Attitude)

Kegagalan adalah satu proses kejayaan, tetapi yang paling penting adalah bagaimana dan berapa cepat kita bangkit dari kegagalan atau cabaran. Your respond matters.

2. Passion atau Enthusiasm

Bersemangat dan ghairah dengan apa yang dilakukan.

3. Tidak ada perkataan "TIDAK BOLEH" di dalam kamus hidup anda

Hendak seribu daya. TIDAK BOLEH bermaksud salah satu daripada 4 perkara di bawah :-
i) Saya tidak mahu melakukannya.
ii) Saya malas atau dah biasa malas.
iii) Tidak kisah (sikap -ve)
iv) Bukan masa yang sesuai (alasan)

4. Jika tidak ada tindakan, mana mungkin ada perubahan

Hanya dengan action (tindakan) maka akan ada equal reaction (tindak balas yang sama), itu kata Einstein. Tindakan kecil, hasilnya kecil. Tindakan BESAR ? Hasilnya BESAR !

5. Stickativity

Ia adalah daripada "Stick" + "Activity". Buat sesuatu sehingga habis. Orang yang buat sesuatu separuh jalan tidak akan nampak hasilnya.






No comments:

Tinggalkan komen anda. Terima kasih.

Powered by Blogger.