DAH NAK PILIHANRAYA

Friday, March 30, 2018

Hari ni hari Jumaat, hari yang agak sibuk setiap minggu tapi curi-curi jugak nak tulis entry. Maklumlah rehat agak panjang walaupun tak berapa nak panjang.

5 tahun lepas, kami balik kerja konon nak terus balik kampung. Tapi hari tu hujan turun sangat lebat dan menyebabkan banjir kilat di tengah jalan sebelum sampai Leasure Mall. Jalan jem sebab kereta tak boleh lalu. Kami terpaksa berpatah balik ikut Bandar Tun Razak. Alhamdulillah jalan di situ pun bajir tapi masih boleh lalu.

Tak ingat dah tarikh pilihan raya lepas wei. Lupa. Tak larat nak google la. Hahaha.

Tahun ni belum diumumkan lagi bila tarikhnya. Ura-ura mengatakan bahawa 05 Mei 2018. Kena balik kampung lah aku dengan en hubby sebab kami mengundi di sana. Belum tukar tempat mengundi. Nak tukar dah tak boleh. Kalau tukar tempat mengundi tak perlu balik kampung. Syok juga ada pilihanraya ni at least boleh balik kampung. Lama tak balik kampung.

Bulan April ni ada kenduri di kampung. Hajat hati memang nak balik. Kalau mengundi bulan Mei kena berulang alik balik kampung la kami. Harapnya kos minyak dapat ditanggung. Kami ni golongan marheam yang kurang berkemampuan. 

Nak cerita pengalaman mengundi pertama kali tu. Aku dapat di Sekolah Kebangsaan Seri Adika Raja. Adun Temengor Parlimen Gerik. Undi adalah rahsia ya. Kira macam aku dah selesai menunaikan tanggungjawab sebagai seorang rakyat Malaysia yang keluar mengundi. Nak mengundi kena cat dakwat hitam di jari yang menandakan bahawa aku sudah membuang undi. Tahun ni tak tahu cerita macam mana pulak. 

Siapa kita nak pilih terpulang pada kita. Kalau boleh nak lah wakil rakyat yang boleh bela rakyat ye dok ? Bukan masa nak pilihanraya baru nampak batang hidung. Lepas pilihanraya, semua pakat buat senyap. Tak syok la macam ni. Tanggungjawab kepada rakyat kena buat seperti yang diamanahkan. Nanti bila rakyat kata tak peduli rakyat, marah pula.

1 comment:

  1. saya juga akan mengundi juga tahun ini..

    dijangka perbelanjaan saya juga tinggi kerana tempat tersebut agak jauh.

    tapi tak kisah la.

    janji boleh balik kampung

    ReplyDelete

Tinggalkan komen anda. Terima kasih.

Powered by Blogger.