Cerita Hari Ini 9

Wednesday, February 21, 2018
Alhamdulillah dipermudahkan urusan dan dapat menulis untuk menyebarkan kebaikan. Apa tugas hari ni ? Tugas ummi sebagai surirumah sepenuh masa sehingga 25 hb Febuari 2018. Ummi akan kembali bertugas pada hari Isnin.

Wahhhhhhhh. Tepu otak rasa bila duduk berkurung dalam rumah. Bila petang buat exercise dengan jalan-jalan dalam taman. Hilang rasa tepu dalam otak ni. Duduk dalam rumah bawah lampu bawah kipas angin rasa macam sesak nafas. Aduii macam mana la suri rumah yang setiap hari duduk rumah tu.

Sebab apa Allah bagi ummi kerja ? Sebab Allah tahu ummi tak mampu duduk rumah lama-lama. Ummi kena kerja untuk bantu abah dan meningkatkan ekonomi rumah tangga. Ummi boleh duduk rumah tapi untuk waktu-waktu hujung minggu saja. Rezeki ummi dengan bekerja dengan orang lain untuk masa ni.

Walaupun ummi memang nak sangat duduk rumah, jaga anak-anak sendiri tapi keadaan memang tidak mengizinkan. Alhamdulillah nasib baik ummi ada ibu mertua yang baik hati yang sudi jaga cucu. Jadi bolehlah ummi keluar bekerja dengan abah. Gaji ummi dengan abah tak banyak tapi cukup untuk tampung kehidupan duduk di sini.

Alhamdulillah syukur dengan nikmat Allah bila setiap kesulitan yang kami hadapi Allah lorongkan dengan kebaikan dan hikmah. Sabar dengan setiap ujian yang diberikan. Memang kami tidak mewah dengan harta tapi kami bahagia. Anak-anak tak pernah tak cukup makan  dan pakai. Kami pun tidak ajar anak-anak tentang kemewahan. Cukup dengan apa adanya. Walaupun kadang-kadang ada juga dia minta benda yang diluar kemampuan kami. Kami akan cuba terangkan kepada mereka kesulitan yang ummi dengan abah hadapi.

Ummi dengan abah bukan orang senang. Nak dapatkan sesuatu bukan senang. Kalau nak kena usaha. Ummi ajar anak-anak ummi macam tu jugak. Bab makan pun, ala kadar tak bermewah-mewah. Bila ada rezeki lebih baru boleh makan sedap-sedap. Ummi dengan abah dapat gaji baru boleh merasa makan KFC atau MC D. Itu pun tengok bajet jugak Hahaha


No comments:

Tinggalkan komen anda. Terima kasih.

Powered by Blogger.