Cuti CNY 2018 - Kami Ke Manjung, Perak

Monday, February 19, 2018

Dua hari terpaksa melangkau cabaran sebab ketiadaan internet dan kekangan masa. Jumaat (16/2/2018), pukul 9 malam bertolak  ke Manjung rumah Achik. Kami pergi sana sebab lama dah tak jumpa Achik dan peluang bawa anak-anak berjalan.

Sabtu (17/2/2018) kami pergi berkelah di Teluk Senangin. Sejak beberapa tahun kebelangan ini, Manjung adalah destinasi yang kami akan pergi. Selain untuk jumpa dengan Achik, kami boleh mandi pantai. Anak-anak paling seronok. Teluk Senangin lagi jauh dari Teluk Batik. Pertama kali kami sampai ke Teluk Senangin.

Kami sampai dalam pukul 4 petang dengan segala bekalan yang dibawa untuk berkelah. Achik masakkan spagety bolognese sebagai hidangan kami petang tu. Sampai pantai cuaca agak panas terik dan terlalu ramai orang. Nak parking kereta pun susah.

Kami pergi 2 kereta sebab keluarga Pakcik Radzi pun ada. Bermalam di rumah Achik juga. Jadi kami beramai-ramai berkelah. Masa di Teluk Senangin, anak-anak tak puas mandi pun sebab keadaan pantai yang curam dan dalam. Mereka duduk digigi air dan bermain pasir. Keadaan masa tu agak panas terik sampai sakit kepala.

Ketika balik dari Teluk Senangin, kami singgah sekejap di Taman Paya Bakau. Di sini kami bagi kera makan. Tapi kami bagi roti. Roti macam tak laku sebab kera-kera kat sini dah kenyang. Tengok roti pun buat tak tahu je. Kami sampai awal kali ni, boleh menyusuri jambatan hingga ke hujung dan dapat tengok muara sungai. Airnya warna hijau dan nampak sangat dalam. 

Habis aktiviti di Hutan Paya Bakau, kami balik. Mulanya nak singgah pasar malam sebab nak beli bahan-bahan untuk masak makan malam. Dah tak larat, kami pergi makan terus. Kami makan shell out di kedai makan sebelum sampai rumah Achik. Lepas makan terus balik rumah. Mandi, solat dan rehat. Malam tu kami layan movie Korea sampai pukul 12.30 pagi.

Ahad 18/2/2018, kami pergi berkelah ke Teluk Batik. Bawak anak-anak mandi pantai puas-puas sebab di Teluk Senangin tak puas mandi. Kami pergi awal pagi sebab takut cuaca panas. Mandi, korek pasir dan makan. Kali ni kami bawak bekal yang senang-senang je. Nasi lemak, nugget, sosej, roti dan jem coklat. Air pun air mineral dan air botol je. Senang dan mudah.

Pukul 12.30 balik ke rumah Achik. Kami singgah beli barang basah untuk makan tengahari. Balik terus siap-siap untuk masak. Mak Pakcik Radzi masak sambal petai yang dibawa dari Felda Lawin Utara. Sedap ya nikmat. Siap-siap masak dan makan dalam pukul 3 petang. Lepas makan terus kami siap-siap untuk kembali ke Hulu Langat.

Pukul 4 petang, kami bertolak balik. Jalan agak sesak dan jem sebab banyak kenderaan berpusu-pusu nak masuk Kuala Lumpur. Kali ni kami cuba jalan baru ikut Sabak Bernam. Jalan punya jalan, entah mana-mana jalan. Akhirnya pukul 12.00 pagi sampai rumah. Alhamdulillah selamat juga sampai walaupun 7 8 jam juga masa diambil. Masa pergi pukul 9 pukul 1 dah sampai. 4 jam je. Masa balik sekali ganda. (Nanti kita cerita lain)



No comments:

Tinggalkan komen anda. Terima kasih.

Powered by Blogger.