Settled Bayar Saman Trafik Untuk Suamiku

Semalam pagi-pagi dah bersedekah amal jariah kepada Polis Diraja Malaysia sebab abah kena saman trafik masa pergi Kuantan hujung tahun lepas. Kesnya sebab tak boleh nak renew roadtax dan insurans motor yang kami selalu guna untuk datang kerja ni ha.


Bab undang-undang ni baiklah kita selesai awal-awal sebab kita memang takkan tahu apa yang akan jadi pada esok hari. Lebih baik beringat dulu sebelum kena. Perjalanan kami jauh nak sampai ke opis. Hulu Langat ke Kuala Lumpur bukan dekat. 

Semalam nak buat roadtax dan insurans terus tak sempat sebab banyak hal kena buat. Jadi pagi tadi sebelum sampai opis singgah di Pejabat Pos Batu 9 untuk renew insurans dan roadtax. Fuhh nasib golongan marheam kan. Nak tak nak kena cari duit jugak untuk selesaikan semua ni.

Saman had laju yang tak boleh dibuat rayuan jadi kena bayar penuh RM300. Untuk cukai jalan dan insurans pulak tak sampai RM200. Jadi semua sekali bajet hilang kali ni dalam RM500. Hurmmm sabar jela. 

Berhati-hati di jalan raya. Kena saman takpe, kita boleh cari duit untuk bayar. Kalau hilang upaya kekal atau sewaktu dengannya. Kita tak dapat nak tukar segala organ-organ badan kita ni macam pergi je di kedai. Jadinya beringat selalu dan berdoa pada Allah agar segala perjalanan kita pergi dan balik dimudahkan dan selamat semuanya.

Bulan depan kereta pulak tunggu dengan penuh kesabaran. InshaAllah harap-harap masa tu Kak Feni dah kaya raya. Setakat nak bayar roadtax dan insurans kereta yang harga ratus-ratus itu, petik jari jela. Hahahaha (berangan jela dulu).

#KakFeniStory



1 Comments

Terima kasih kerana sudi berkunjung ke Blog Kak Feni. Sila tinggalkan komen untuk Kak Feni kunjung ke blog anda kembali. Thanks !