SUPLEMEN UNTUK MATA MALAS (LAZY EYES)

Tuesday, November 07, 2017
Ambliopia atau dikenali sebagai ‘mata malas’ merujuk kepada penglihatan yang kabur dan tidak dapat dibetulkan dengan cermin mata, kanta lekap atau pembedahan mata. Mata kelihatan normal dan tiada sebarang penyakit mata dikesan.

Masalah ini selalunya berlaku pada satu mata dan jarang sekali pada kedua-dua belah mata.

Adakah mata ambliopia buta?

Tidak. Mata yang mempunyai masalah ambliopia tidak buta sepenuhnya, tetapi penglihatan pada mata ini sangat kabur dan boleh dikategorikan sebagai samada berpenglihatan terhad atau buta. Mengikut definisi Pertubuhan Kesihatan Dunia (WHO) : Buta adalah penglihatan yang kurang dari 3/60 dan Penglihatan Terhad adalah penglihatan yang kurang dari 6/18 hingga 3/60 di Carta Snellen dengan cermin mata atau kanta lekap pada mata yang terbaik.

Bagaimana ambliopia berlaku?

Ambliopia berlaku apabila terdapat halangan semasa informasi penglihatan dihantar dari mata ke otak semasa tempoh kritikal di peringkat awal usia iaitu dari peringkat bayi hingga 6 tahun. Halangan ini akan mengurangkan rangsangan ke bahagian otak yang memproses fungsi penglihatan. Ini menyebabkan otak tidak dapat menterjemahkan informasi yang diterima, menjadikan imej kelihatan kabur.

Otak akan mengabaikan mata yang penglihatan kabur dan memilih untuk melihat dengan mata yang mempunyai penglihatan lebih baik. Akibatnya, mata yang kabur tidak digunakan dan akan menjadi ambliopia.

Sumber : MATA MALAS

SUPLEMEN UNTUK MATA MALAS


✿ Vivix - Mengimpak 4 mekanisma utama penuaan sel
✿ Carotomax - Mengurangkan radikal bebas
✿ Collagen powder - Untuk mata yang sihat
✿ Vitamin C - Antioksidan yang kuat dan menangai stress
✿ B-Complex - Mengurangkan stress
✿ ESP - Mempertingkatkan tenaga dan kekuatan fizikal
✿ Ostematrix - Merehatkan otot mata
✿ Meal Shakes - Vitamin dan mineral yang lengkap dan seimbang
✿ Vitamin E - Fungsi antioksidan yang kuat dan mengurangkan stress


 
Untuk pesanan bolehlah menghubungi Feni.

Safeni Feni
Shaklee ID : 1193591
SMS | Telegram | Whatsapp: +601115672780
Email: feni8683@gmail.com

No comments:

Terima kasih kerana sudi berkunjung ke Blog Kak Feni. Sila tinggalkan komen untuk Kak Feni kunjung ke blog anda kembali. Thanks !

Powered by Blogger.