JANGAN PILIH KASIH DALAM APA JUGA HUBUNGAN

Monday, July 16, 2018
Ini adalah peringatan untuk diri aku sendiri juga sebab aku manusia biasa di dunia ini. Masih diberi peluang untuk terus bernafas dan memberi khidmat selagi ada kudrat yang Allah bagi.

Alhamdulillah aku masih boleh berdiri dengan sendirinya. Keluarga aku bukan orang senang. Jadi kami diajar supaya berdikari sejak dari kecil. Makan apa yang ada dan jangan minta meminta dengan orang lain. Terima kasih ya Allah.

Daripada bertunang sehinggalah beranak dua. Semuanya atas hasil usaha sendiri. Orang lain ada juga yang bantu tapi sekadar bantu apa yang patut lah. Nak mengharapkan ehsan orang lain setakat ini, alhamdulillah masih boleh berdiri di atas kaki sendiri.

Nikmat tuhan yang tidak dapat didustakan. Namun dalam kehidupan ini, janganlah kita memilih kasih antara anak-anak dan adik beradik atau sesiapa saja. Tuhan tu maha kaya. Mungkin waktu ini dia menguji kau dengan kesenangan dan kekayaaan. Suatu hari nanti, kau tidak tahu bila masa dia nak ambil balik hak yang dia bagi pinjam.

Jangan menghina orang yang susah sebab tak selamanya dia akan susah. Dan jangan terlalu menyanjungi orang yang senang sebab tak selamanya dia akan senang. Dunia ini bulat dan setiasa berputar. Kadang-kadang kita di atas, kadang-kadang kita di bawah.

Pilih kasih, walau mulut kata,

Sama je semua anak-anak. Tak ada beza pun antara satu sama lain.
Namun semua orang boleh nampak terutamanya anak-anak yang disisihkan. Sedih betul. Semoga aku dan keluargaku dijauhkan dengan perkara sebegini.

Satu lagi, jangan buat naya dekat orang lain sebab Allah maha tahu maha kasih dan penyayang. Doa orang yang teranaiya tiada hijab.

Kita semua tak sempurna di atas dunia ini. Apa yang kita ada sekarang ni semuanya pinjaman semata-mata. Sampai masa akan diambil kembali.

Semoga kita semua dijauhkan dari sifat pilih kasih ini. Amin Ya Allah Ya Mujib.

2 comments:

  1. betul tu setuju, jangan buat niaya dekat orang lain. Doa orang teraniaya tu makbul.
    Husniey follow sini

    ReplyDelete

Tinggalkan komen anda. Terima kasih.

Powered by Blogger.