Sambutan Hari Raya Di Sekolah Abang Aus

Friday, July 06, 2018
Alhamdulillah hari ni Abang Aus menyambut hari raya di sekolah. Balik kerja malam semalam Abang cakap cikgu suruh masak bubur kacang. Adeiii dahlah ummi ni terer bebenor memasak. Terus cakap dengan abah jom kita pergi beli barang-barang nak buat bubur. Bila tengok surat dari cikgu rupanya kuah kacang. 

Bersyukur panjang ummi sebab memang ada 1 kilo kuah kacang ready made di dalam freezer di rumah. Alhamdulillah mudah kerja ummi. Kisahnya kuah kacang tu ummi beli untuk bawak balik kampung tapi terlupa dan kekal di dalam freezer. Memang berguna sangat lah masa ni kan.

Balik dari rumah opah siap-siap mandi baru nak mula memasak. 1kg kuah kacang di tambah dengan 3 liter air. Masak sampai naik minyak. Ummi guna api yang kecil supaya kacang masak dengan sempurna. Pukul 10.00 malam ummi mula masak. Pukul 11.30 siap. Tinggal atas dapur sebab pagi ni sebelum bawa ke sekolah ummi panaskan sekali lagi.

Majlis hari ni bermula pukul 10.00 pagi, ummi tak dapat nak temankan Abang sebab kena msuk kerja hari ni. Tak ada orang nak jaga pejabat. Kalau tahu awal-awal ummi boleh minta cuti.



Berphoto sebelum ke sekolah hari ni. "Selamat hari raya". Adik pun tak ketinggalan untuk menggayakan baju Melayu sebagai tanda sokongan kepada abang. Dia pun semangat nak pergi sekolah. Siap-siap kuah kacang masukkan dalam tupperware dan terus pergi sekolah.

Hari ni kami pergi sekolah lambat. dekat pukul 9.00 pagi baru sampai. Beg sekolah pun tak bawak hari ni. Sampai di sekolah terus bagi kuah kacang dekat pembantu sekolah. Tengok di depan sekolah dah siap ada khemah untuk majlis hari ni. Memang seronoklah anak-anak hari ni. Rasa menyesal pula tak apply cuti awal. 

Sebelum tinggalkan abang di sekolah, abah ambil gambar anak-anak.


 








Tahun depan Abang Aus dah darjah satu. Adik pula yang akan sekolah di sini. Ummi minta maaf sebab tak dapat teman abang hari ini.  

Pukul 1.00 lebih tadi ummi call abang. Tanya abang seronok ke hari ni ? Dia cakap seronok. Bukan abang seorang je yang ummi abah takde. Ada lagi kawan-kawan yang ibu bapa tak dapat hadir. Kesian anak ummi. InshaAllah lepas ni, kalau ada rezeki ummi akan temankan abang. Abang good boy !. Boleh bawa diri bila ummi dengan abah tak ada. Balik sekolah tokyah ambil.

Baju raya warna ungu ni sebenarnya untuk 2 tahun lepas. Ummi beli satu seorang tapi agak besar. Tahun ni baru semua orang ngam-ngam boleh pakai. Tahun ni baju raya suami dengan anak-anak kurta warta pink belacan. Abang taknak pakai kurta untuk majlis hari ini. Nak pakai baju kaler oren raya tahun lepas. Abah cakap kan dah pakai tahun lepas. Nanti nak flash back tertukar dengan tahun lepas. Hehe

Apapun semoga Abang sentiasa menjadi anak yang soleh untuk ummi dan abah. Abang yang penyayang untuk adik dan sepupu sepapat semua. Abang Aus sentiasa menjadi hero dan boyfriend ummi selamanya. 

2 comments:

  1. atototo comel je kanak2 ni.. btw cantik combination kaler baju kurung tu. sukalah =D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih untuk Siti sudi meluangkan masa menurunkan komen.

      Delete

Tinggalkan komen anda. Terima kasih.

Powered by Blogger.